اخبار و مقالات

استفاده از اسانس آویشن کوهی برای کنترل کنه Varroa
تاریخ انتشار : 1395/6/1 ساعت 12:57:17

حکیم مهر - نتایج پژوهش محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که اسانس آویشن کوهی با داشتن حداقل تلفات روی زنبور عسل از پتانسیل بالایی به منظور کنترل کنه واروا در زنبورستانها برخوردار است و می تواند جایگزین مناسبی برای آفتکشهای شیمیایی باشد.

کنه واروا Varroa destructor یکی از مهمترین آفات کلنیهای زنبور عسل اروپایی Apis mellifera L در سرتاسر جهان است که با تغذیه از همولنف مراحل مختلف رشد زنبور عسل و همچنین انتقال عوامل ویروسی، خسارت اقتصادی بالایی را به صنعت زنبورداری وارد می کند.

وحید قاسمی، پژوهشگر دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با اعلام این مطلب گفت: در طی سالهای اخیر استفاده از آفتکشهای شیمیایی به منظور کنترل کنه واروا منجر به ایجاد مقاومت در این آفت و آلودگی محصولات کندو شده است، از این رو اسانسهای گیاهی به عنوان جایگزین مناسبی برای ترکیبات شیمیایی به منظور کنترل کنه واروا در نظر گرفته می شوند.

وی در ادامه در خصوص هدف این طرح تحقیقاتی افزود: هدف از انجام این تحقیق بررسی سمیت تنفسی اسانس آویشن کوهی، آنغوزه. اکالیپتوس و پونه کوهی روی کنه واروا و میزبان آن زنبور عسل اروپایی است که در آزمایشهای مرحله اول کنه واروا و زنبور عسل با غلظتهای مناسب اسانسهای مورد مطالعه در شرایط انکوباتور (دمای 32 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 50 درصد و تاریکی) تیمار شدند و بر اساس مقادیر LC50 و LT50 محاسبه شده از میان اسانسهای مورد آزمایش کنه واروا نسبت به اسانس آویشن کوهی از حساسیت بالاتری برخوردار بوده در حالی که زنبور عسل به اسانس آنغوزه حساسیت بیشتری نشان داد.

قاسمی در ادامه خاطرنشان کرد: در آزمایشهای مرحله دوم سمیت تنفسی اسانسهای مورد مطالعه روی کنه واروا و زنبور عسل در شرایط قفسهای آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.

قاسمی در اشاره به نتایج این پژوهش اظهار داشت: نتایج حاصل نشان داد که از میان اسانسهای مورد آزمایش اسانس آویشن کوهی با داشتن حداقل تلفات روی زنبور عسل از پتانسیل بیشتری به منظور کنترل کنه واروا در زنبورستانها برخوردار است

برچسب ها: عسل ، زنبور عسل ، کنه ، تربیت مدرس ، کنه واروا